Akvarisztikai alapismeretek
Ebbe a topikba gyűjtjük össze az általános, nem szakirányú akvarisztikai infókat. Ez a topik egy átlag képet segít adni az akvarisztikáról, de mindennel csak felületesen foglalkozik.
Az adott szaktopikokban olvashattok részletesen az egyes témákról:
http://axolotl.hu/viewforum.php?f=9
Akvarisztikai alapismeretek
Moderátor: Axolotl moderátor
- Sendy
- MAF tanácsadó:
- Hozzászólások: 1561
- Csatlakozott: 2010.12.04. 23:24
- Milyen minőségben vagy a fórumon: Szakértő
- Tartózkodási hely: Tatabánya
- Kapcsolat:
Akvarisztikai alapismeretek
Sendy
Minél több embert ismerek meg, annál jobban szeretem és tisztelem az állatokat.
A házirend be nem tartása büntetést von maga után!
Leggyakoribb hibák: túl sok enter, nem megfelelő témába írás, témacím elhagyása.
Minél több embert ismerek meg, annál jobban szeretem és tisztelem az állatokat.
A házirend be nem tartása büntetést von maga után!
Leggyakoribb hibák: túl sok enter, nem megfelelő témába írás, témacím elhagyása.
- Sendy
- MAF tanácsadó:
- Hozzászólások: 1561
- Csatlakozott: 2010.12.04. 23:24
- Milyen minőségben vagy a fórumon: Szakértő
- Tartózkodási hely: Tatabánya
- Kapcsolat:
Az akvarisztika története
Az akvarisztika története
Ókorba nyúlik vissza az akvarisztika ősanyja, a különböző célt szolgáló haltartás. Az első mesterséges tavakba táplálék gyanánt tenyésztették, tartották a halakat, ebből alakult ki a szent vagy dísz halak tartása, tudományos megfigyelések céljára készített medencék tanulmányozása, majd jelen korunkhoz hasonló akvarisztika kialakulása.
Az elsők:
Az I. világháború áttörést jelentett azzal, hogy megjelent az elektromosság szélesebb kőrű alkalmazása. A mai szűrők, fűtők, világítások ősei ekkor jelentek meg.
A világon elsőnek hazánkban adtak ki édesvizi halas bélyegsorozatot 1962-ben.
Ajánlott irodalom:
Dezse Tibor - Akvárium história (2006)
Behyna Miklós - Az akvárium élővilága (1938)
Felhasznált irodalom:
http://prezi.com/ukh3evagbppn/az-akvari ... tortenete/
http://hu.wikipedia.org/wiki/Akvarisztika
http://akvarisztika.info/index.php/akva ... enete.html
Ókorba nyúlik vissza az akvarisztika ősanyja, a különböző célt szolgáló haltartás. Az első mesterséges tavakba táplálék gyanánt tenyésztették, tartották a halakat, ebből alakult ki a szent vagy dísz halak tartása, tudományos megfigyelések céljára készített medencék tanulmányozása, majd jelen korunkhoz hasonló akvarisztika kialakulása.
Az elsők:
- A sumérok elsők között foglalkoztak mesterséges tavakkal.
- A Kínaiak 2000-2500 éve kezdték el az aranyhalak tartását, melyet később a japánok vettek át tőlük.
- Az egyiptomiak templomokban kocka alakú tavakban tartották szent halukat.
- Az aztékok édes és sós vízi halakat is tartottak.
- A rómaiak az esővízgyűjtőikbe tettek halakat, hogy azok elpusztítsák a szúnyoglárvákat, ezzel megelőzve a szúnyoginváziót.
- 1554 Leonardo Da Vinci üvegedényben figyelt meg halakat melyről tanulmányt készített
- 1665 Samuel Pepys naplóíró számolt be edényben tartott halról
- 1666 Baldner írt egy halas könyvet melynek témája fogoly halak üvegedényben tartása
- 18. században Abraham Trembley hidrákat figyelt meg hengeres üvegedényben
Priestley, Scheele felfedezik az oxigént mely elősegíti Spallanzani, Lavoiser, Humboldt, Ingenhouss kísérleteit. Ők növényeket tartanak halakkal együtt, felfedezik hogy a halak széndioxidot termnelnek melyet a növények fény hatására hasznosítanak. Az összefüggés teljességét nem sikerül megfejteniük, így tanulmányozott halaik rendszeresen elpusztultak. - 1841 Dr. S. H. Ward beszámolót készít, hogy halak csak növényekkel tarthatóak együtt szükségük van egymásra. Beszámolójában kiemeli, hogy a vize tiszta.
- 1850 Warrington 5 hétig képes viaszrózsát életben tartani tengeri algával.
Londoni kiállításon jelennek meg az első akváriumszerű építmények. Fémkeretes, üvegfalú tárolók, melyek alja is fém, hogy tűzzel melegíteni tudják. - 1853-1855 P.H. Gosse használja először az "aquarium" szót.
- 1856 Emil Adolf Rossmässler Der See im Glasse dolgozatát publikálta.
- 1893 Magyar Tudományegyetem Botanika kertje betonmedencét épít Viktória ház néven. Fátyolfarkú aranyhalat, paradicsomhalat és amazonasi tündérrózsát tartanak benne. Egy évvel később is működőképes a medence.
- 1907 első magyar akvarisztikai könyv: Krenedits Ferenc - Akváriumi tanulmány
Az I. világháború áttörést jelentett azzal, hogy megjelent az elektromosság szélesebb kőrű alkalmazása. A mai szűrők, fűtők, világítások ősei ekkor jelentek meg.
A világon elsőnek hazánkban adtak ki édesvizi halas bélyegsorozatot 1962-ben.
Ajánlott irodalom:
Dezse Tibor - Akvárium história (2006)
Behyna Miklós - Az akvárium élővilága (1938)
Felhasznált irodalom:
http://prezi.com/ukh3evagbppn/az-akvari ... tortenete/
http://hu.wikipedia.org/wiki/Akvarisztika
http://akvarisztika.info/index.php/akva ... enete.html
Sendy
Minél több embert ismerek meg, annál jobban szeretem és tisztelem az állatokat.
A házirend be nem tartása büntetést von maga után!
Leggyakoribb hibák: túl sok enter, nem megfelelő témába írás, témacím elhagyása.
Minél több embert ismerek meg, annál jobban szeretem és tisztelem az állatokat.
A házirend be nem tartása büntetést von maga után!
Leggyakoribb hibák: túl sok enter, nem megfelelő témába írás, témacím elhagyása.
- Sendy
- MAF tanácsadó:
- Hozzászólások: 1561
- Csatlakozott: 2010.12.04. 23:24
- Milyen minőségben vagy a fórumon: Szakértő
- Tartózkodási hely: Tatabánya
- Kapcsolat:
Az akvarisztika csodálatos világa - I.
Az akvarisztika csodálatos világa - I. Vajon mitől döglik a hal?
Azért lett szenzációhajhász cím, mert talán ez az amire az emberek felfigyelnek, és úgy érzik, érdekelheti őket az előadás. Igazából a legbeszédesebb cím az "Akvarisztika alapkövei" lett volna, de ez közel se lett volna olyan sikeres. Sokan úgy vélik, hogy nincs szükségük az alapokra, ők azt már tudják, miközben alapvető hibákat vétenek. Most az akvarisztika alapjait fogjuk karcolgatni. Ez még önmagában kevés az akvarisztikához, de segít a későbbi témákban eligazodni. Az előadás és a cikk is pontokba van szedve, vázlatként, így könnyebb megjegyezni, később keresni benne mint egy egybefüggő végtelennek tűnő szöveghalmazban.
A leggyakoribb panaszok amit egy boltban hallani lehet:
- Az állatok folyamatosan egyesével vagy tömegével halnak.
- Az alga már teljesen átvette az irányítást az akváriumban.
- Speciális állat esetén be kellene ruházni új eszközökre (pl hűtésre, 3-szor nagyobb akváriumra és hozzá mindenre).
- Undorodom a „gőtelábvizes” víztől, nem akarom lenyelni, de még belenyúlni se igazán.
- Havonta macerás a teljes kitakarítás.
- Búgnak, zúgnak, bugyborékolnak a ketyerék.
- Meghalnak a növények.
- „De hát az drága!”
A panaszok mindegyike egy vagy több hibára mutatnak rá, melyek legnagyobb része egy kis tudással és odafigyeléssel elkerülhetőek lennének:
- Tudás nélkül belevágva sokan azt hiszik hogy egy tartály és víz az már teljes akvarisztika és működik, és később se olvasnak utána.
- 5 perces beszélgetés vagy olvasás után nem tanulható meg, pedig sokan csak ennyit szánnak rá.
- Nem megfelelő forráshoz fordulva szakszerűtlen tanácsokat és információkat kapunk (ezért meg kell válogatni a forrást legyen az a facebook, a szomszéd, a postás, vagy egy bolti eladó /tisztelet azon kevés boltoknak ahol ért hozzá az eladó/).
- Sokan a „szerintem így jó lesz” elvet követik, nem pedig azokat a tanácsokat amik minden rendesebb akvarisztikai oldalon szerepelnek.
- A szakinformációkat felületesen, fórumok esetén a több éves elavult első hozzászólásokat olvassa csak el, pedig minden fórumról elmondható hogy fejlődik, és néha elavult tanácsok vannak a több éves hozzászólásokban.
- Az élőlények „minősége” változó, sok problémát okozhat egy sokszorosan beltenyészetes állomány.
- Vannak akik összeférhetetlen fajokat próbálnak tartani természetesen sikertelenül.
- Az élőlények utána olvasása nélkül, olyan fajokat vesznek sokan amikről nem tudják hogy 30 cm nagyra is megnőhet és hamarosan több száz literre lesz szüksége.
- Tudás nélkül nem biztosítható az élőlény számára szükséges élettér, hiszen minden fajnak mások az igényei. Tipikus példa a Mexikói Axolotl hűtési igénye, ami nélkül meghal nyáron.
- Sokan 20-30 éves módszerekkel akarnak mai napig akváriumot tartani, mely módszerek egy nagy része ma már szigorúan tiltott.
- Sokan felvágásból kezdenek akváriumba, nem más számukra mint bármely más dekorációs élettelen tárgy, és nem is kezelik másként, ha egy hal túlnő, akkor agyoncsapja, vagy elcseréli egy kisebbre, mellyel a teljes állatszeretet hiányáról ad tanúbizonyságot. Az állatok élőlények, nem tárgyak!
A "Vajon mitől döglik a hal?" előadás és jelen cikk segít eligazodni az akvarisztikában, hogy mely út számunkra helyes, mi az amire képesek vagyunk, így az akvarisztika remélhetőleg nem lesz kudarc.
Akvarisztikai márkák
Sokszor szóba kerül, hogy mely márka a jobb, sokan ölre mennek és teljes lelkesedéssel istenítenek egyes márkákat vagy termékeket, de a lényeg:
- Nincs rangsor, csak minőségi kategóriák.
- Minden márkának megvan az erőssége és a gyengesége a termékek terén (van aki szűrőben jó, más akvarisztikai vegyszerekben…).
- Azonos kategóriákban általában mindenkinek megvan a maga bevált terméke.
- Legtöbb ugyanazon funkciót ellátó termékkel megközelítőleg ugyanaz a hatás érhető el.
Az akvarisztikai időszámításunk előtt, azaz mielőtt vásárlásba kezdenénk
Legtöbben durr bele stílusban kezdenek az akvarisztikába, ez szinte mindig kisebb nagyobb kudarcokhoz vezet végül. A következőkben egy ideális, és az általam ajánlott módon közelítjük meg az akvarisztikát az eszetlen vásárlás helyett.
Az akvárium előtt:
- Határozzuk meg a keretet ami rendelkezésünkre áll (egyszeri nagy beruházásra költhető összeg, havi fenntartásra költhető összeg, az akváriumnak szánt hely)!
- Ezután elkezdhetünk nézelődni, hogy a pénztárcánkhoz és a rendelkezésre álló helyhez mérten milyen lehetőségeink vannak.
- Miután sikeresen kiválasztottuk, hogy mi az, amire elég a keret és tetszik, olvassunk utána, hogy adott akvarisztikai ág (garnéla, akvakertész, társas halas, sügéres, diszkoszos, axolotlos…) mit kíván meg. Pl: ha nem tudjuk hűteni az axis akváriumot, akkor ne vágjunk bele, hiába van meg hozzá minden lehetőségünk.
- A kiválasztott élőlényeknek (növények, állatok) alaposan olvassunk utána, mind más igényekkel, pontosabban tűréshatárral rendelkeznek!
- Sajátítsuk el az akvarisztika alapjait (biológiai folyamatok, hogyan kell gondozni az akváriumot...)!
Nem tűnik bonyolultnak, de ez a siker kulcsa! Gondoljunk az autóvezetésre, azt is elmélettel kezdjük, csak utána jönnek a gyakorlati órák. Az akvarisztika se különb ilyen szempontból.
Kezdjük el szórni a pénzt!
A következőkben az akvarisztikai felszereléseket fogom bemutatni felületesen, hogy lássátok egy egy feladatot ellátó "ketyeréből" sokféle lehetőség létezik, és itt nem a márkákra gondolok. Nem fontossági sorrendbe haladok, hanem úgy ahogyan majd az akváriumot összerakjuk. Természetes hogy nem tudom beönteni a vizet, ha nincs mibe, mert nincs akváriumom.
Az akvárium indítása:
Két egyszerű tanácsom van az akvárium indításához:
- Szerezzünk be a felszerelést és a növényeket!
- Az akvarisztika szabályait betartva indítsuk el az akváriumot növényekkel!
Igen, csak növényekkel, az állatok majd 3-4 hét múlva érkezhetnek, de akkor is csak az előőrs. Később leírom miért.
Az akvárium:
- Az adott akvarisztikai ág és állatfaj igényeinek megfelelő méretű akváriumot szerezzük be.
- Kellően erős és stabil bútorra tegyük mindig!
- Ecettel vagy citromsavval és bő vízzel mossuk át az akváriumot egy csak és kizárólag akvarisztikai célra frissen befogott szivaccsal.
- Tegyünk alá akváriumi alátétet.
- Egyes állatokhoz tető szükséges, hogy megóvjuk őket a kiugrástól, ez lehet háló vagy üveg (üveg esetén más levegőztetési módszert kell alkalmazni). Még a magyar állatvédelmi törvényben is előírás a tető, vagy az olyan magasságú üvegfal, amin már nem tud átugrani az állat.
A talaj:
- Öklömnyi kavicsoktól kezdve, a színes sóderon, homokon, üvegkavicson, garnélatalajokon keresztül a speciális növénytáptalaj és növénytalajig sokféle lehetőség van.
- Az akvarisztikai ág, állat és növényfajokhoz igazodva válasszunk talajt.
- A talajt előírás szerint mossuk ki (kavicsokat forraljuk, növénytalajt simán hideg vízben mossuk, növénytáptalajokat tilos kimosni, mert elveszi a tápanyagtartalmát).
Dekorációk:
- Olyan dekorációkat vegyünk ami állataink épségét nem veszélyeztetni (pl: axolotlnál semmi élesebb felület nem lehet).
- Dekorációkat anyaguktól függően forraljuk, mossuk el.
- Műnövényeket, festett díszes tárgyakat (búvár, elsüllyedt hajó..) ne kezeljük forró vízzel.
- A természetes fákat forralás után 3-4 hétig áztatni kell vödörben használatba vétel előtt.
A víz előkészítése:
- Sokkal fontosabb „felszerelés” a jó víz mint azt a többség gondolja.
- A csapvíz paramétereit figyelembe véve át kell alakítani akvarisztikára alkalmas vízzé.
- Káros vegyi anyagok eltávolítása (pl: klór, nehézfémek…).
- Túl kemény víz esetén annak lágyítása.
- Beállítani a hőmérsékletét az élőlény által igényeltre.
- Egyes fajoknak szüksége van a víz sötétítésére, vagy az ásványi anyagok, „sók” (nem közönséges) hozzáadására.
Szűrés és levegőztetés:
- Nem lehet élesen a két témát elválasztani, mert vannak átfedések (szűrővel levegőztetés, vagy légpumpával szűrés).
- A szűrés lényege, hogy a vízből a szennyeződéseket a szűrőanyagok megfogják, átalakítsák, semlegesítsék.
- Levegőztetés nélkül az akvárium lakói megfulladnak.
Szűrőanyagok változatossága:
-Rengeteg különböző szűrőanyag kapható, de három nagy kategóriába lehet őket sorolni szűrési fajtájuk szerint (mechanikai, kémiai, biológiai)
Mechanikai szűrés:
- A fizikai szennyeződések a leglátványosabbak, a kezdők rend szerint csak ezzel foglalkoznak, és ennek mértéke alapján ítélik meg a víz tisztaságát.
- Fizikai szennyeződések: mulm (összegyűlt üledék), lebegő részecskék (felkevert mulm, lebegő egysejtűek, algák…)
Szűrőanyagai: durva szivacsok (nagy szennyeződéseknek), perlonvatta (a durva szivacson átjutó apró szennyeződéseknek)
Kémiai szűrés:
- Főként szín és szag okozó illetve veszélyes vegyi anyagok kiszűrése, vagy speciális anyag hozzáadása.
- Összetétele: színező és szag anyagok, gyógyszermaradványok, akváriumban előforduló szerves és szervetlen kémiai anyagok (pl: nehézfémek, nitrát, klór, fehérjék, szerves savak…)
Szűrőanyagai:
- Fontos kiemelni, hogy a különböző szűrőanyagok más más céllal használandók, nem ugyanaz a hatásuk!
- Aktív szén, zeolit, nitrátmegkötő gyanta, purigen…
- Tőzeg granulátum: csökkenti a pH-t huminsav tartalmával.
Biológiai szűrés:
- Sok halpusztulás okolható a biológiai szűrés felborulása miatt.
- A biológiai szűrés valójában az élő szűrési folyamat, melyet baktériumok végeznek (nitrogén körforgásnak hívjuk)
- Összetétele: természetes lebontási folyamat fő vegyületei: ammónia, nitrit, nitrát
Szűrőanyagai:
- Szinte bármely felületen képesek a bacik megtapadni, de sokféle kifejezetten erre a célra gyártott szűrőanyag kapható.
- Substrat, matrix, biomech, siporax, szivacsok…
A szűrőbacik:
- A természetben is ők végzik a piszkos munkát akárcsak az akváriumban.
- Amikor élőlényt teszünk az akváriumba ők beköltöznek velük együtt egy pici létszámban, majd beköltöznek a szűrőbe, hogy ott éljenek és dolgozzanak 24 órában a tiszta akváriumunkért.
- Amíg nem szaporodnak el, addig mérgező nitrogén vegyületek keletkeznek az akváriumban.
- A baktérium flóra beállásához 3-4 hét szükséges, addig állat nem telepíthető, mert nem elegendő a baktériumszám, utána az előőrs telepíthető de a bacik számának igazodnia kell a megnövekedett lebontanivalóhoz, ha túlterheljük a bacikat akkor megnövekszik ismét a méregszint és akár ők maguk is meghalhatnak.
A szűrőbacik védelme:
- A bacik érzékenyek, vigyázni kell rájuk!
- Szükségük van élettérre melyet a biológiai szűrőanyagok biztosítnak.
- Szükségük van 24 órában folyamatosan oxigén és tápanyagdús vízre.
- Megfelelő paraméterű vagy előkészített vizet tegyünk az akváriumba
- A szűrőanyagokat mindig egy vödörbe leszívott akváriumvízbe mossuk ki, soha ne csapvízbe!
A szűrőbacik telepítése:
- Számos baktériumkultúra termék kapható mely elősegíti a szűrőbaktériumok elszaporodását és a víz beállását, egy esetleges áramszünet, vízcsere vagy szűrőtakarítás utáni bacihiány SOS pótlását.
Szűrők:
- Szivacsszűrők: régi technológia, viszont kiváló biológiai szűrést végeznek, de önmagukban inkább csak ivadékneveldékben elegendőek
- Belső szűrők: kisebb szűrőanyag térfogat, alapjában véve olcsóbbak, gyakoribb takarítás, nem túl esztétikus az akváriumban, nem tudja eláztatni a lakást
- Külső szűrők: több literes szűrőanyag térfogat, drágábbak, havi-kéthavi takarítást igényel, az akváriumban csak a ki és befolyó csövek vannak, tömítési hiba, figyelmetlenség esetén eláztathatja lakást, mely ritka, de előfordul (ezért csak minőségit javasolt venni)
- Különleges szűrők: külső-belső hibrid, akasztós kicsi szűrők, talajszűrők, vízfelszín tisztító „szűrő”...
Levegőztetés:
- Az akváriumban szükség van az oxigén kiegészítő beoldására:
- Légpumpával porlasztókon vagy szivacsszűrőn keresztül
- Szűrők esetén esőztetők, diffúzorok, perlátorok, speciális kifolyó ágak segítségével
Legtöbben erre panaszkodnak, hogy ez az akvárium leghangosabb része. Ma már lehet kapni extra csendes szűrőket és léteznek hangtalan módszerek a levegő beoldására. Citromfa porlasztófákkal nagyon apró csendes buborékokat hozhatunk létre, illetve vehetünk extra csendes légpumpát (Eheim 100-as légpumpát javaslok, 10-20 centiről már nem mindig mondani meg, hogy működik-e). Szűrők kifolyó ágára esőztetőkkel megfelelő szögben (azaz kicsit felfele irányítva a kifolyót) nagy hullámokat hozhatunk létre, mely beoldja az oxigént. Ennek továbbfejlesztett változata az ADA által kínált Lily és Popy üveg kifolyóágak, melyek megtörik a nagy víznyomást, egyenletesebb, lágyabb áramlást biztosítanak és nagyobb levegőbeoldást a felszínről. Természetesen az utóbbi módszerek csak szellőző akváriumnál működnek, üvegtetővel ellátottnál nem, mert nincs friss levegő utánpótlás.
Sokan mondják, hogy éjszakára lekapcsolják a levegőztetőt, mert berreg, meg bugyog, meg különben is termeljenek a növények oxigént. A következő ábra elmagyarázza miként termelődik és használódik fel az oxigén és miért nem szabad megszüntetni a levegőztetést..
Világítás:
- A növényeknek szükségük van világításra.
- Kelvin (színhőmérséklet): kb: 2700-8000 kelvinig édesvízi 10 000 kelvin felett kezdődnek a tengeri világítások.
- Legelterjedtebb a T8, T5 és a kompakt fénycső, de a LED és reflektor lámpákat is lehet már kapni.
- T8 a régi idők kedvence, ma már inkább T5 és T5HO terjed energiatakarékossága és nagyobb fényereje miatt.
T8-T5 esetén általánosságban:
- alulvilágított akvárium: 0,3 watt/liter alatt
- közepesen világított: 0,3-0,5 watt/liter
- erősen világított: 0,5 watt/liter fölött de csak CO2 mellett
- maximálisan világított: 1 watt/liter fölött csak CO2 mellett
- Erős világításnál 6-8 óra, gyengénél 8-10 óra világítás javasolt. Ez után már csak az algáknak kedvezünk.
- Gyengén világított akváriumoknál javasolt a növényes lámpa (rózsaszínes) alkalmazása, de csak 6500 K csővel együtt.
- A gyári akváriumszettek nagy része erősen alulvilágított, és nehézkes megfelelő fényforrásra cserélni.
- Több márka kínál akasztós, állítható hosszúságú, állítható fényerejű (2 vagy 4 égjen)T5 lámpákat.
- Egyes állatfajok nem bírják az erős vagy bizonyos színű fényeket, ezt is vegyük figyelembe vásárláskor. Pl: axolotl erősen árnyékkedvelő és főként 2700 kelvint szeret.
Élőlények
Élőlények hazaszállítása:
- Jobb boltokban oxigénnel (máshol levegővel, remélhetőleg nem szájjal belefújva) csomagolva speciális kerekített aljú halas zacskóba kapjuk az állatokat. Ha nem ilyenben kapjuk az állatot, akkor a csomó alatt megfogva szállítsuk, mert a sarkok megnyomódhatnak és az ott lévő hal elpusztulhat.
- Növényeknek elég egy zacskó levegővel felfújva, vagy nélküle.
- Egy élőlényt se rázzunk meg (tipikus gyerekeknél, ezért ne adjuk oda nekik), ne tegyük tűző napra szállításkor, tartsuk a hőmérsékletet.
Élőlények beszoktatása:
- Kapcsoljuk le a világítást. A zacskót tegyük bele a vízbe, hogy átvegye a hőmérsékletet. 5-10 perc.
- A zacskó egyharmad vizét cseréljük ki akváriumvízre. Ezt a folyamatot 5-10 perc múlva még kétszer ismételjük meg. Utána az állatot hálóval szedjük ki és tegyük az akváriumba. Stresszes fajoknál a víz nagy részének leöntése után óvatosan öntsük ki őket.
- Növények esetén is célszerű a hőmérséklet kiegyenlítése, majd a kosár és gyapot eltávolítása után elültetni.
Növények:
- Megkülönböztetünk ültetni való, úszó, vagy kötözős növényeket (gyöktörzs nem kerülhet talaj alá), továbbá tartásuk szerint könnyű, közepes, vagy nehéz növényeket.
- A kiszemelt növény igényeinek mindig nézzünk utána, mert ami egyik növénynek létszükséglet, másiknak a halálát jelentheti.
- Vásárlás után a lehető legrövidebb időn belül szabadítsuk meg a növényt a kosártól és gyapottól és ültessük rendes talajba (még ha az csak egy kerámiacserépben is van)
- A boltban kapható növények 90%-a víz felett nevelt, ezért eleinte sápadtabb lehet, elhagyhatja jó pár levelét, ez természetes. 3-4 hét után illik alkalmazkodnia az új környezethez és annak tápanyagtartalmához.
Minden növénynek szüksége van a következőkre:
- Fajának megfelelő mértékű világításmennyiség
- Növénytalaj és növénytáptalaj (kivéve úszók, és kötözősek)
- Oxigén, széndioxid
- Mikro és makro (foszfát és nitrát is!) tápanyagok
- Fajának megfelelő hőmérséklet
A növények problémáit a tüneteik alapján be lehet azonosítani pl:
- Sárga levél: vashiány
- Zöld levél apró lyukakkal: káliumhiány
- Öreg levelek sárgulnak, elhalnak, lehullnak: foszfáthiány
- Régi levelek tetejüktől a szár felé sárgulnak, új levelek torzulnak: nitrogénhiány
Rengeteg hiánybetegség van, ez csak pár példa volt most ízelítőnek.
Akvárium indulás utáni gondozása:
- Belső szűrőt hetente ellenőrizzük, és ha kell leszívott akváriumvízben a mulmot finom nyomkodással távolítsuk el!
- Az üvegről a filmréteget algakaparóval távolíthatjuk el.
- 1. héten: minden nap 30% vízcsere
- 2. héten: minden másnap 30% vízcsere
- 3. héten: 2 alkalommal 30% vízcsere
- 4. héten: 1 alkalommal 30-50% vízcsere
- Hetente ellenőrizzük a vizet JBL 6 in 1 gyorsteszttel és Seachem ammonia alert érzékelővel.
- Ha minden rendben, jöhetnek az állatok.
Azaz az előőrs, mert a baktériumjaink bár elszaporodtak 3-4 hét alatt, még kevesen vannak, számuk igazodni az akvárium szennyező anyagaihoz. Ha hirtelen sok élőlényt tennénk be és nagyon sok szennyeződést termelnének, a bacik nem bírnák az iramot és mérgezés lépne fel. Ezért fokozatosan kell az állatokat betelepíteni. Ha több fajban gondolkozunk, akkor először a "takarító brigádot" telepítsük, ilyenek az algázók, vagy garnélák, majd 3-4 hetente jöhet a többi élőlény is. Haladó akvaristák fel tudják gyorsítani az akvárium indulását és az állatok telepítését, de ezt kezdőknek nem ajánlanám!
Állatok:
- Ha eddig minden tanácsot megfogadtunk, akkor mostanra alig maradt valami:
- Megfelelő és változatos étrenddel tápláljuk állatainkat!
- Olyan állatokat vásároljunk ami a kiválasztott akvarisztikai ágba a meglévő állatainkkal, növényeinkkel összhangban képes élni.
- Kétes helyről, hozzá nem értő tenyészetből származó állatot ne vásároljunk!
- Betegségek első tünetekor tegyük meg a kellő lépéseket (állatorvos, gyógyszer beszerzése, karantén…)
- Figyeljünk az állatsűrűségre, ne zsúfoljuk túl az akváriumot!
Az akvárium gondozása:
- Halak napi etetése.
- Naponta ellenőrizni a technika működését (hőmérséklet, szűrés, levegőztetés, világítás).
- Növények igénye szerinti napi vagy heti tápozása.
- Folyamatos szűrés és levegőztetés biztosítása.
- Heti-kétheti vízminőség ellenőrzés.
- Fénycsövek évenkénti cseréje.
- Télen-nyáron az állat igényeihez igazodó hűtés vagy fűtés biztosítása.
- Takarítások és vízcserék heti és időszakos elvégzése.
Akvárium takarítása:
- Ügyeljünk az eszközök és kezünk tisztaságára. Legyenek külön akvarisztikai takarító eszközeink amiket másra nem használunk. Pl: vödör, szivacs az üveghez… A kezünket mindig alaposan mossuk meg és öblítsük el!
- A szűrőanyagokat leszívott akváriumvízben mulmtalanítsuk, tilos tisztává nyomkodni, tilos forrázni stb, mert elveszítjük a bacijainkat.
- Heti karbantartó: 30-50% vízcsere, belső szűrők takarítása, üvegen képződött filmréteg és vízkő (ecet, algakaparó) eltávolítása, aljzati mulmszívás elvégzése.
- Nagy takarítás: heti karbantartó + külső szűrők és szűrőcsövek havi-kéthavi tisztítása, szűrőanyagok ellenőrzése, elhasználódás esetén csere vagy regenerálás. Tereptárgyak lesikálása igény és algásodás függvényében.
- Fertőtlenítő takarítás: egyes betegségek, vagy veszélyes illegális bevándorlók esetén. Ami forrázható, főzhető, azt főzni, forrázni. Az akváriumot híg sósavval, vagy tömény ecettel fertőtlenítsük. 100% vízcsere, szűrőanyagok cseréje, új baktériumkultúra indítása (akvárium indítási szabályok, de pár naponta nézzük a mérgező szinteket és ha kell csináljunk vízcserét). A növényeket gyógyszeres vízben fertőtlenítsük. UV-t is bevethetünk a fertőtlenítésekhez.
Befejeztem az akvarisztika felületes bemutatását. Igazából kevés szó esett arról, hogy vajon mitől is döglik a hal, de ha alaposan végiggondoljuk az eddigieket, értelmet nyer a cím:
Vajon mitől döglik a hal?
- Mérgezésektől melyeket mi okozunk vagy nem védünk ki a helytelen akvárium gondozásunkkal
- Nem biztosítjuk az állat igényeinek megfelelő körülményeket
- Egyoldalú vagy rossz minőségű táplálás
- Rossz genetikai állomány
- Olyan állatokat választunk egymás mellé, amik veszélyt jelentenek egymásra
- Helytelen hazaszállítás
- Betegségek, fertőzések amiket új élőlények hoznak magukkal nem megfelelő helyről való vásárláskor.
A teljes diasorozat elérhető a képre kattintással:
[/url]
Az előadáson készült videó: http://vimeo.com/97357260
Azért lett szenzációhajhász cím, mert talán ez az amire az emberek felfigyelnek, és úgy érzik, érdekelheti őket az előadás. Igazából a legbeszédesebb cím az "Akvarisztika alapkövei" lett volna, de ez közel se lett volna olyan sikeres. Sokan úgy vélik, hogy nincs szükségük az alapokra, ők azt már tudják, miközben alapvető hibákat vétenek. Most az akvarisztika alapjait fogjuk karcolgatni. Ez még önmagában kevés az akvarisztikához, de segít a későbbi témákban eligazodni. Az előadás és a cikk is pontokba van szedve, vázlatként, így könnyebb megjegyezni, később keresni benne mint egy egybefüggő végtelennek tűnő szöveghalmazban.
A leggyakoribb panaszok amit egy boltban hallani lehet:
- Az állatok folyamatosan egyesével vagy tömegével halnak.
- Az alga már teljesen átvette az irányítást az akváriumban.
- Speciális állat esetén be kellene ruházni új eszközökre (pl hűtésre, 3-szor nagyobb akváriumra és hozzá mindenre).
- Undorodom a „gőtelábvizes” víztől, nem akarom lenyelni, de még belenyúlni se igazán.
- Havonta macerás a teljes kitakarítás.
- Búgnak, zúgnak, bugyborékolnak a ketyerék.
- Meghalnak a növények.
- „De hát az drága!”
A panaszok mindegyike egy vagy több hibára mutatnak rá, melyek legnagyobb része egy kis tudással és odafigyeléssel elkerülhetőek lennének:
- Tudás nélkül belevágva sokan azt hiszik hogy egy tartály és víz az már teljes akvarisztika és működik, és később se olvasnak utána.
- 5 perces beszélgetés vagy olvasás után nem tanulható meg, pedig sokan csak ennyit szánnak rá.
- Nem megfelelő forráshoz fordulva szakszerűtlen tanácsokat és információkat kapunk (ezért meg kell válogatni a forrást legyen az a facebook, a szomszéd, a postás, vagy egy bolti eladó /tisztelet azon kevés boltoknak ahol ért hozzá az eladó/).
- Sokan a „szerintem így jó lesz” elvet követik, nem pedig azokat a tanácsokat amik minden rendesebb akvarisztikai oldalon szerepelnek.
- A szakinformációkat felületesen, fórumok esetén a több éves elavult első hozzászólásokat olvassa csak el, pedig minden fórumról elmondható hogy fejlődik, és néha elavult tanácsok vannak a több éves hozzászólásokban.
- Az élőlények „minősége” változó, sok problémát okozhat egy sokszorosan beltenyészetes állomány.
- Vannak akik összeférhetetlen fajokat próbálnak tartani természetesen sikertelenül.
- Az élőlények utána olvasása nélkül, olyan fajokat vesznek sokan amikről nem tudják hogy 30 cm nagyra is megnőhet és hamarosan több száz literre lesz szüksége.
- Tudás nélkül nem biztosítható az élőlény számára szükséges élettér, hiszen minden fajnak mások az igényei. Tipikus példa a Mexikói Axolotl hűtési igénye, ami nélkül meghal nyáron.
- Sokan 20-30 éves módszerekkel akarnak mai napig akváriumot tartani, mely módszerek egy nagy része ma már szigorúan tiltott.
- Sokan felvágásból kezdenek akváriumba, nem más számukra mint bármely más dekorációs élettelen tárgy, és nem is kezelik másként, ha egy hal túlnő, akkor agyoncsapja, vagy elcseréli egy kisebbre, mellyel a teljes állatszeretet hiányáról ad tanúbizonyságot. Az állatok élőlények, nem tárgyak!
A "Vajon mitől döglik a hal?" előadás és jelen cikk segít eligazodni az akvarisztikában, hogy mely út számunkra helyes, mi az amire képesek vagyunk, így az akvarisztika remélhetőleg nem lesz kudarc.
Akvarisztikai márkák
Sokszor szóba kerül, hogy mely márka a jobb, sokan ölre mennek és teljes lelkesedéssel istenítenek egyes márkákat vagy termékeket, de a lényeg:
- Nincs rangsor, csak minőségi kategóriák.
- Minden márkának megvan az erőssége és a gyengesége a termékek terén (van aki szűrőben jó, más akvarisztikai vegyszerekben…).
- Azonos kategóriákban általában mindenkinek megvan a maga bevált terméke.
- Legtöbb ugyanazon funkciót ellátó termékkel megközelítőleg ugyanaz a hatás érhető el.
Az akvarisztikai időszámításunk előtt, azaz mielőtt vásárlásba kezdenénk
Legtöbben durr bele stílusban kezdenek az akvarisztikába, ez szinte mindig kisebb nagyobb kudarcokhoz vezet végül. A következőkben egy ideális, és az általam ajánlott módon közelítjük meg az akvarisztikát az eszetlen vásárlás helyett.
Az akvárium előtt:
- Határozzuk meg a keretet ami rendelkezésünkre áll (egyszeri nagy beruházásra költhető összeg, havi fenntartásra költhető összeg, az akváriumnak szánt hely)!
- Ezután elkezdhetünk nézelődni, hogy a pénztárcánkhoz és a rendelkezésre álló helyhez mérten milyen lehetőségeink vannak.
- Miután sikeresen kiválasztottuk, hogy mi az, amire elég a keret és tetszik, olvassunk utána, hogy adott akvarisztikai ág (garnéla, akvakertész, társas halas, sügéres, diszkoszos, axolotlos…) mit kíván meg. Pl: ha nem tudjuk hűteni az axis akváriumot, akkor ne vágjunk bele, hiába van meg hozzá minden lehetőségünk.
- A kiválasztott élőlényeknek (növények, állatok) alaposan olvassunk utána, mind más igényekkel, pontosabban tűréshatárral rendelkeznek!
- Sajátítsuk el az akvarisztika alapjait (biológiai folyamatok, hogyan kell gondozni az akváriumot...)!
Nem tűnik bonyolultnak, de ez a siker kulcsa! Gondoljunk az autóvezetésre, azt is elmélettel kezdjük, csak utána jönnek a gyakorlati órák. Az akvarisztika se különb ilyen szempontból.
Kezdjük el szórni a pénzt!
A következőkben az akvarisztikai felszereléseket fogom bemutatni felületesen, hogy lássátok egy egy feladatot ellátó "ketyeréből" sokféle lehetőség létezik, és itt nem a márkákra gondolok. Nem fontossági sorrendbe haladok, hanem úgy ahogyan majd az akváriumot összerakjuk. Természetes hogy nem tudom beönteni a vizet, ha nincs mibe, mert nincs akváriumom.
Az akvárium indítása:
Két egyszerű tanácsom van az akvárium indításához:
- Szerezzünk be a felszerelést és a növényeket!
- Az akvarisztika szabályait betartva indítsuk el az akváriumot növényekkel!
Igen, csak növényekkel, az állatok majd 3-4 hét múlva érkezhetnek, de akkor is csak az előőrs. Később leírom miért.
Az akvárium:
- Az adott akvarisztikai ág és állatfaj igényeinek megfelelő méretű akváriumot szerezzük be.
- Kellően erős és stabil bútorra tegyük mindig!
- Ecettel vagy citromsavval és bő vízzel mossuk át az akváriumot egy csak és kizárólag akvarisztikai célra frissen befogott szivaccsal.
- Tegyünk alá akváriumi alátétet.
- Egyes állatokhoz tető szükséges, hogy megóvjuk őket a kiugrástól, ez lehet háló vagy üveg (üveg esetén más levegőztetési módszert kell alkalmazni). Még a magyar állatvédelmi törvényben is előírás a tető, vagy az olyan magasságú üvegfal, amin már nem tud átugrani az állat.
A talaj:
- Öklömnyi kavicsoktól kezdve, a színes sóderon, homokon, üvegkavicson, garnélatalajokon keresztül a speciális növénytáptalaj és növénytalajig sokféle lehetőség van.
- Az akvarisztikai ág, állat és növényfajokhoz igazodva válasszunk talajt.
- A talajt előírás szerint mossuk ki (kavicsokat forraljuk, növénytalajt simán hideg vízben mossuk, növénytáptalajokat tilos kimosni, mert elveszi a tápanyagtartalmát).
Dekorációk:
- Olyan dekorációkat vegyünk ami állataink épségét nem veszélyeztetni (pl: axolotlnál semmi élesebb felület nem lehet).
- Dekorációkat anyaguktól függően forraljuk, mossuk el.
- Műnövényeket, festett díszes tárgyakat (búvár, elsüllyedt hajó..) ne kezeljük forró vízzel.
- A természetes fákat forralás után 3-4 hétig áztatni kell vödörben használatba vétel előtt.
A víz előkészítése:
- Sokkal fontosabb „felszerelés” a jó víz mint azt a többség gondolja.
- A csapvíz paramétereit figyelembe véve át kell alakítani akvarisztikára alkalmas vízzé.
- Káros vegyi anyagok eltávolítása (pl: klór, nehézfémek…).
- Túl kemény víz esetén annak lágyítása.
- Beállítani a hőmérsékletét az élőlény által igényeltre.
- Egyes fajoknak szüksége van a víz sötétítésére, vagy az ásványi anyagok, „sók” (nem közönséges) hozzáadására.
Szűrés és levegőztetés:
- Nem lehet élesen a két témát elválasztani, mert vannak átfedések (szűrővel levegőztetés, vagy légpumpával szűrés).
- A szűrés lényege, hogy a vízből a szennyeződéseket a szűrőanyagok megfogják, átalakítsák, semlegesítsék.
- Levegőztetés nélkül az akvárium lakói megfulladnak.
Szűrőanyagok változatossága:
-Rengeteg különböző szűrőanyag kapható, de három nagy kategóriába lehet őket sorolni szűrési fajtájuk szerint (mechanikai, kémiai, biológiai)
Mechanikai szűrés:
- A fizikai szennyeződések a leglátványosabbak, a kezdők rend szerint csak ezzel foglalkoznak, és ennek mértéke alapján ítélik meg a víz tisztaságát.
- Fizikai szennyeződések: mulm (összegyűlt üledék), lebegő részecskék (felkevert mulm, lebegő egysejtűek, algák…)
Szűrőanyagai: durva szivacsok (nagy szennyeződéseknek), perlonvatta (a durva szivacson átjutó apró szennyeződéseknek)
Kémiai szűrés:
- Főként szín és szag okozó illetve veszélyes vegyi anyagok kiszűrése, vagy speciális anyag hozzáadása.
- Összetétele: színező és szag anyagok, gyógyszermaradványok, akváriumban előforduló szerves és szervetlen kémiai anyagok (pl: nehézfémek, nitrát, klór, fehérjék, szerves savak…)
Szűrőanyagai:
- Fontos kiemelni, hogy a különböző szűrőanyagok más más céllal használandók, nem ugyanaz a hatásuk!
- Aktív szén, zeolit, nitrátmegkötő gyanta, purigen…
- Tőzeg granulátum: csökkenti a pH-t huminsav tartalmával.
Biológiai szűrés:
- Sok halpusztulás okolható a biológiai szűrés felborulása miatt.
- A biológiai szűrés valójában az élő szűrési folyamat, melyet baktériumok végeznek (nitrogén körforgásnak hívjuk)
- Összetétele: természetes lebontási folyamat fő vegyületei: ammónia, nitrit, nitrát
Szűrőanyagai:
- Szinte bármely felületen képesek a bacik megtapadni, de sokféle kifejezetten erre a célra gyártott szűrőanyag kapható.
- Substrat, matrix, biomech, siporax, szivacsok…
A szűrőbacik:
- A természetben is ők végzik a piszkos munkát akárcsak az akváriumban.
- Amikor élőlényt teszünk az akváriumba ők beköltöznek velük együtt egy pici létszámban, majd beköltöznek a szűrőbe, hogy ott éljenek és dolgozzanak 24 órában a tiszta akváriumunkért.
- Amíg nem szaporodnak el, addig mérgező nitrogén vegyületek keletkeznek az akváriumban.
- A baktérium flóra beállásához 3-4 hét szükséges, addig állat nem telepíthető, mert nem elegendő a baktériumszám, utána az előőrs telepíthető de a bacik számának igazodnia kell a megnövekedett lebontanivalóhoz, ha túlterheljük a bacikat akkor megnövekszik ismét a méregszint és akár ők maguk is meghalhatnak.
A szűrőbacik védelme:
- A bacik érzékenyek, vigyázni kell rájuk!
- Szükségük van élettérre melyet a biológiai szűrőanyagok biztosítnak.
- Szükségük van 24 órában folyamatosan oxigén és tápanyagdús vízre.
- puszta csapvízben amiben nincs mit lebontani, éhen halnak, ezért telepítjük a növényeket elsőként
- nem kapcsolható ki a szűrő fél óránál hosszabb ideig, mert megfulladnak oxigénhiányban legkésőbb 1,5 órán belül szinte mind
- Megfelelő paraméterű vagy előkészített vizet tegyünk az akváriumba
- A szűrőanyagokat mindig egy vödörbe leszívott akváriumvízbe mossuk ki, soha ne csapvízbe!
A szűrőbacik telepítése:
- Számos baktériumkultúra termék kapható mely elősegíti a szűrőbaktériumok elszaporodását és a víz beállását, egy esetleges áramszünet, vízcsere vagy szűrőtakarítás utáni bacihiány SOS pótlását.
Szűrők:
- Szivacsszűrők: régi technológia, viszont kiváló biológiai szűrést végeznek, de önmagukban inkább csak ivadékneveldékben elegendőek
- Belső szűrők: kisebb szűrőanyag térfogat, alapjában véve olcsóbbak, gyakoribb takarítás, nem túl esztétikus az akváriumban, nem tudja eláztatni a lakást
- Külső szűrők: több literes szűrőanyag térfogat, drágábbak, havi-kéthavi takarítást igényel, az akváriumban csak a ki és befolyó csövek vannak, tömítési hiba, figyelmetlenség esetén eláztathatja lakást, mely ritka, de előfordul (ezért csak minőségit javasolt venni)
- Különleges szűrők: külső-belső hibrid, akasztós kicsi szűrők, talajszűrők, vízfelszín tisztító „szűrő”...
Levegőztetés:
- Az akváriumban szükség van az oxigén kiegészítő beoldására:
- Légpumpával porlasztókon vagy szivacsszűrőn keresztül
- Szűrők esetén esőztetők, diffúzorok, perlátorok, speciális kifolyó ágak segítségével
Legtöbben erre panaszkodnak, hogy ez az akvárium leghangosabb része. Ma már lehet kapni extra csendes szűrőket és léteznek hangtalan módszerek a levegő beoldására. Citromfa porlasztófákkal nagyon apró csendes buborékokat hozhatunk létre, illetve vehetünk extra csendes légpumpát (Eheim 100-as légpumpát javaslok, 10-20 centiről már nem mindig mondani meg, hogy működik-e). Szűrők kifolyó ágára esőztetőkkel megfelelő szögben (azaz kicsit felfele irányítva a kifolyót) nagy hullámokat hozhatunk létre, mely beoldja az oxigént. Ennek továbbfejlesztett változata az ADA által kínált Lily és Popy üveg kifolyóágak, melyek megtörik a nagy víznyomást, egyenletesebb, lágyabb áramlást biztosítanak és nagyobb levegőbeoldást a felszínről. Természetesen az utóbbi módszerek csak szellőző akváriumnál működnek, üvegtetővel ellátottnál nem, mert nincs friss levegő utánpótlás.
Sokan mondják, hogy éjszakára lekapcsolják a levegőztetőt, mert berreg, meg bugyog, meg különben is termeljenek a növények oxigént. A következő ábra elmagyarázza miként termelődik és használódik fel az oxigén és miért nem szabad megszüntetni a levegőztetést..
Világítás:
- A növényeknek szükségük van világításra.
- Kelvin (színhőmérséklet): kb: 2700-8000 kelvinig édesvízi 10 000 kelvin felett kezdődnek a tengeri világítások.
- Legelterjedtebb a T8, T5 és a kompakt fénycső, de a LED és reflektor lámpákat is lehet már kapni.
- T8 a régi idők kedvence, ma már inkább T5 és T5HO terjed energiatakarékossága és nagyobb fényereje miatt.
T8-T5 esetén általánosságban:
- alulvilágított akvárium: 0,3 watt/liter alatt
- közepesen világított: 0,3-0,5 watt/liter
- erősen világított: 0,5 watt/liter fölött de csak CO2 mellett
- maximálisan világított: 1 watt/liter fölött csak CO2 mellett
- Erős világításnál 6-8 óra, gyengénél 8-10 óra világítás javasolt. Ez után már csak az algáknak kedvezünk.
- Gyengén világított akváriumoknál javasolt a növényes lámpa (rózsaszínes) alkalmazása, de csak 6500 K csővel együtt.
- A gyári akváriumszettek nagy része erősen alulvilágított, és nehézkes megfelelő fényforrásra cserélni.
- Több márka kínál akasztós, állítható hosszúságú, állítható fényerejű (2 vagy 4 égjen)T5 lámpákat.
- Egyes állatfajok nem bírják az erős vagy bizonyos színű fényeket, ezt is vegyük figyelembe vásárláskor. Pl: axolotl erősen árnyékkedvelő és főként 2700 kelvint szeret.
Élőlények
Élőlények hazaszállítása:
- Jobb boltokban oxigénnel (máshol levegővel, remélhetőleg nem szájjal belefújva) csomagolva speciális kerekített aljú halas zacskóba kapjuk az állatokat. Ha nem ilyenben kapjuk az állatot, akkor a csomó alatt megfogva szállítsuk, mert a sarkok megnyomódhatnak és az ott lévő hal elpusztulhat.
- Növényeknek elég egy zacskó levegővel felfújva, vagy nélküle.
- Egy élőlényt se rázzunk meg (tipikus gyerekeknél, ezért ne adjuk oda nekik), ne tegyük tűző napra szállításkor, tartsuk a hőmérsékletet.
Élőlények beszoktatása:
- Kapcsoljuk le a világítást. A zacskót tegyük bele a vízbe, hogy átvegye a hőmérsékletet. 5-10 perc.
- A zacskó egyharmad vizét cseréljük ki akváriumvízre. Ezt a folyamatot 5-10 perc múlva még kétszer ismételjük meg. Utána az állatot hálóval szedjük ki és tegyük az akváriumba. Stresszes fajoknál a víz nagy részének leöntése után óvatosan öntsük ki őket.
- Növények esetén is célszerű a hőmérséklet kiegyenlítése, majd a kosár és gyapot eltávolítása után elültetni.
Növények:
- Megkülönböztetünk ültetni való, úszó, vagy kötözős növényeket (gyöktörzs nem kerülhet talaj alá), továbbá tartásuk szerint könnyű, közepes, vagy nehéz növényeket.
- A kiszemelt növény igényeinek mindig nézzünk utána, mert ami egyik növénynek létszükséglet, másiknak a halálát jelentheti.
- Vásárlás után a lehető legrövidebb időn belül szabadítsuk meg a növényt a kosártól és gyapottól és ültessük rendes talajba (még ha az csak egy kerámiacserépben is van)
- A boltban kapható növények 90%-a víz felett nevelt, ezért eleinte sápadtabb lehet, elhagyhatja jó pár levelét, ez természetes. 3-4 hét után illik alkalmazkodnia az új környezethez és annak tápanyagtartalmához.
Minden növénynek szüksége van a következőkre:
- Fajának megfelelő mértékű világításmennyiség
- Növénytalaj és növénytáptalaj (kivéve úszók, és kötözősek)
- Oxigén, széndioxid
- Mikro és makro (foszfát és nitrát is!) tápanyagok
- Fajának megfelelő hőmérséklet
A növények problémáit a tüneteik alapján be lehet azonosítani pl:
- Sárga levél: vashiány
- Zöld levél apró lyukakkal: káliumhiány
- Öreg levelek sárgulnak, elhalnak, lehullnak: foszfáthiány
- Régi levelek tetejüktől a szár felé sárgulnak, új levelek torzulnak: nitrogénhiány
Rengeteg hiánybetegség van, ez csak pár példa volt most ízelítőnek.
Akvárium indulás utáni gondozása:
- Belső szűrőt hetente ellenőrizzük, és ha kell leszívott akváriumvízben a mulmot finom nyomkodással távolítsuk el!
- Az üvegről a filmréteget algakaparóval távolíthatjuk el.
- 1. héten: minden nap 30% vízcsere
- 2. héten: minden másnap 30% vízcsere
- 3. héten: 2 alkalommal 30% vízcsere
- 4. héten: 1 alkalommal 30-50% vízcsere
- Hetente ellenőrizzük a vizet JBL 6 in 1 gyorsteszttel és Seachem ammonia alert érzékelővel.
- Ha minden rendben, jöhetnek az állatok.
Azaz az előőrs, mert a baktériumjaink bár elszaporodtak 3-4 hét alatt, még kevesen vannak, számuk igazodni az akvárium szennyező anyagaihoz. Ha hirtelen sok élőlényt tennénk be és nagyon sok szennyeződést termelnének, a bacik nem bírnák az iramot és mérgezés lépne fel. Ezért fokozatosan kell az állatokat betelepíteni. Ha több fajban gondolkozunk, akkor először a "takarító brigádot" telepítsük, ilyenek az algázók, vagy garnélák, majd 3-4 hetente jöhet a többi élőlény is. Haladó akvaristák fel tudják gyorsítani az akvárium indulását és az állatok telepítését, de ezt kezdőknek nem ajánlanám!
Állatok:
- Ha eddig minden tanácsot megfogadtunk, akkor mostanra alig maradt valami:
- Megfelelő és változatos étrenddel tápláljuk állatainkat!
- Olyan állatokat vásároljunk ami a kiválasztott akvarisztikai ágba a meglévő állatainkkal, növényeinkkel összhangban képes élni.
- Kétes helyről, hozzá nem értő tenyészetből származó állatot ne vásároljunk!
- Betegségek első tünetekor tegyük meg a kellő lépéseket (állatorvos, gyógyszer beszerzése, karantén…)
- Figyeljünk az állatsűrűségre, ne zsúfoljuk túl az akváriumot!
Az akvárium gondozása:
- Halak napi etetése.
- Naponta ellenőrizni a technika működését (hőmérséklet, szűrés, levegőztetés, világítás).
- Növények igénye szerinti napi vagy heti tápozása.
- Folyamatos szűrés és levegőztetés biztosítása.
- Heti-kétheti vízminőség ellenőrzés.
- Fénycsövek évenkénti cseréje.
- Télen-nyáron az állat igényeihez igazodó hűtés vagy fűtés biztosítása.
- Takarítások és vízcserék heti és időszakos elvégzése.
Akvárium takarítása:
- Ügyeljünk az eszközök és kezünk tisztaságára. Legyenek külön akvarisztikai takarító eszközeink amiket másra nem használunk. Pl: vödör, szivacs az üveghez… A kezünket mindig alaposan mossuk meg és öblítsük el!
- A szűrőanyagokat leszívott akváriumvízben mulmtalanítsuk, tilos tisztává nyomkodni, tilos forrázni stb, mert elveszítjük a bacijainkat.
- Heti karbantartó: 30-50% vízcsere, belső szűrők takarítása, üvegen képződött filmréteg és vízkő (ecet, algakaparó) eltávolítása, aljzati mulmszívás elvégzése.
- Nagy takarítás: heti karbantartó + külső szűrők és szűrőcsövek havi-kéthavi tisztítása, szűrőanyagok ellenőrzése, elhasználódás esetén csere vagy regenerálás. Tereptárgyak lesikálása igény és algásodás függvényében.
- Fertőtlenítő takarítás: egyes betegségek, vagy veszélyes illegális bevándorlók esetén. Ami forrázható, főzhető, azt főzni, forrázni. Az akváriumot híg sósavval, vagy tömény ecettel fertőtlenítsük. 100% vízcsere, szűrőanyagok cseréje, új baktériumkultúra indítása (akvárium indítási szabályok, de pár naponta nézzük a mérgező szinteket és ha kell csináljunk vízcserét). A növényeket gyógyszeres vízben fertőtlenítsük. UV-t is bevethetünk a fertőtlenítésekhez.
Befejeztem az akvarisztika felületes bemutatását. Igazából kevés szó esett arról, hogy vajon mitől is döglik a hal, de ha alaposan végiggondoljuk az eddigieket, értelmet nyer a cím:
Vajon mitől döglik a hal?
- Mérgezésektől melyeket mi okozunk vagy nem védünk ki a helytelen akvárium gondozásunkkal
- Nem biztosítjuk az állat igényeinek megfelelő körülményeket
- Egyoldalú vagy rossz minőségű táplálás
- Rossz genetikai állomány
- Olyan állatokat választunk egymás mellé, amik veszélyt jelentenek egymásra
- Helytelen hazaszállítás
- Betegségek, fertőzések amiket új élőlények hoznak magukkal nem megfelelő helyről való vásárláskor.
A teljes diasorozat elérhető a képre kattintással:
[/url]
Az előadáson készült videó: http://vimeo.com/97357260
Sendy
Minél több embert ismerek meg, annál jobban szeretem és tisztelem az állatokat.
A házirend be nem tartása büntetést von maga után!
Leggyakoribb hibák: túl sok enter, nem megfelelő témába írás, témacím elhagyása.
Minél több embert ismerek meg, annál jobban szeretem és tisztelem az állatokat.
A házirend be nem tartása büntetést von maga után!
Leggyakoribb hibák: túl sok enter, nem megfelelő témába írás, témacím elhagyása.
-
- Fórumozó
- Hozzászólások: 12
- Csatlakozott: 2014.03.13. 13:41
- Milyen minőségben vagy a fórumon: Moderátor
- Tartózkodási hely: Baja
Ahogy ne kezdjük...
Egyszer csak megláttam egy képet az axolotlról és megtetszett gondoltam nekem ilyen kell. Olvasgattam utána itt is ott is, láttam vhol hogy kell neki nagy akvárium, de valahol azt is hogy 80 literbe 3 is jól elvan. Hát gondoltam ha jó úgyis akkor jó úgyis. Pár napra rá el is mentem a helyi állatkerekedésben bevásároltam, hallgattam a boltosra megvettem azokat a köveket, bújót, műnövényt, szűrőt amit ők ajánlottak hogy jó lesz. Sajnos csak ez után írtam rá Sendyre aki felvilágosított az axolotl helyes tartásáról és talán ami még fontosabb az akvarisztikáról. Mindenképp konzultáljunk valakivel aki láthatóan ért az adott fajhoz. Az oldal vezetője, moderátorok (köztük én is) szívesen segít bármilyen kérdésetekben pár órán belül. Nekem is segítettek csak sajnos későn értem el hozzájuk. Szóval itt voltam egy axolotlnak nem megfelelő akváriummal és felszereléssel. Megjegyezném nem hogy axolotlnak, más állatnak sem igazán lenne egy komfortos lakhely. "Vajon mitől döglik a hal" elolvasása után láthatjátok mik is voltak a hiányosságaim. Egy szó mint szász elég olvasás,tanulás után mára sikerült egy szép, az állatoknak is megfelelő akváriumot létrehoznom. Ma az egészet máshogy kezdeném, pénzkidobástól és idegeskedéstől menteném meg magam.
Szóval összeszedném mire kell egy kezdőnek figyelni a saját tapasztalatom alapján:
- Utánaolvasás, ez a legfontosabb. Változatos élőlényeket tarthatunk otthonunkban, és pont ezért változatosak az igények is. Diszkoszt nem tarthatunk kemény vízbe, axolotlot nem világíthatunk meg kedvünk szerint és így tovább. Ne legyünk restek órákat, napokat arra szánni hogy felmérjük biztosítani tudjuk-e a különböző igényeket.
- A boltos azt fogja mondani mindenre hogy jó persze csak vedd meg, neki az az üzlet ha heti szinten veszel nála 2 halat. Sőt még rád fog tukmálni valami marhaságot hogy ettől nem fognak meghalni. Ezt hónapokig eljátsszák veled. Persze vannak lelkiismeretes boltosok is, de nem ez a jellemző.
- Attól hogy a szomszédnak van 1 akváriuma 3 guppival az nem azt jelenti hogy ő ért hozzá, nem szabad hallgatni bárkire.
- Ez nem egy olcsó hobbi, mérjük fel mennyit tudunk rá költeni. És ne akarjunk azon spórolni hogy van 4 ezerért szűrő ami kínai, vagy van 7 ezerért ami garantált minőség. Sokkal könnyebb fenntartani a jó vízminőséget egy jó szűrővel.
És végül: Az utóbbi években úgy vettem észre komolyabb figyelmet fordítanak az állatkínzásra. A társadalom is rossz szemmel nézi ha egy kutyát rosszul tartanak. DE egy hal, egy rák és bármi más akváriumi élőlény meghal azért mert a gazdája lusta, nem törődöm vagy tudatlan az csaknem természetesnek tűnik. Ha egy láncra vert koszos kutya bántja a szemünket, akkor egy koszos akvárium ammóniával amibe heti 1-2 hal elpusztul miért nem? Ha hetente kellene egy új kutyát keresni mivel az előző meghal az milyen érzés lenne?
Igencsak rövid az akvarista múltam de úgy vettem észre rengetegen vannak akik hónapokig évekig heti szinten vásárolják az új halakat és lusták utánanézni annak mi lehet a baj mivel 400ft kifizetni könnyebb.
Ne légy teszetosza, fogd és tegyed oda! :)
A házirend be nem tartása büntetést von maga után!
Leggyakoribb hibák: túl sok enter, nem megfelelő témába írás, témacím elhagyása.
A házirend be nem tartása büntetést von maga után!
Leggyakoribb hibák: túl sok enter, nem megfelelő témába írás, témacím elhagyása.