Megpróbálom rövidre fogni, de elég összetett feladat volt összerakni a tetőt, és lehet, hogy soha nem fog elkészülni. Mindenesetre a terv szerint most kész van.
Első lépés volt a méretre vágatás után összerakni a keretet, és rátenni a tetőt. A keret összeállításához először ugyanazt a műanyag összekötőt használtam, mint a bútorhoz, de az sajnos nem pont 90 fokos (kicsit kevesebb, gondolom, hogy jobban összefogja a lapokat), így meghajlott tőle a keret. Ezért a barkácsáruházban kapható
sarokvas lett a nyerő, ez szerencsére nem húz semerre.
A keret után jött a tető, ezt ugyanazzal a
kivetőpánttal tettem nyithatóvá, mint a szekrényajtót, mivel ott bevált, nem akartam variálni. Ha kell, leszedhető (lenne, de a kábelek miatt nem az). A tető nyitva tartását pedig egy
gázteleszkóp segíti. Ebből sikerült 2-t venni, mert a boltban a "szakemberek" (nem az eladók, vevők voltak, akik elvileg ebből élnek) azt mondták, hogy egy ekkora tetőt bizony 1 nem tart meg. Jelentem, megtartja, pedig ez a kisebb, 80N-os teleszkóp.
Mivel nehéz lecsukni a tetőt lecsapódás nélkül, 2 bútorajtó-fékező is került a keretre, ami elengedéskor "lassan" engedi le a tetőt. A lecsukásra még ki kell találni valamit, mert nagyon jól néz ki, hogy nincs fogantyú, de baromira nem praktikus, nehéz nyitni/csukni.
Eztán jöhetett a technika befaragása. Ez érdekes mutatvány volt, többször kerültek át dolgok helyhiány miatt. Ha tehetjük, mindenképpen próbáljunk bele mindent a tetőbe, később ne kelljen mindent arrébb rakni. Én a fénycsövekkel jártam így, mindent szépen bepróbáltam, csak a ventilátorok nem voltak kéznél, azok hűtötték szépen az akváriumot. A szellőzőrácsot besüllyesztettem, beragasztottam, mellé pont elfértek a csövek, foglalatokat becsavaroztam, aztán lefekvés után beugrott, hogy a rács kisebb, mint a ventik, így azok nem fognak beférni a csövek mellé...
Rendezgetés
Szellőzőrács:
Fürdőszobai szellőzőt találtunk, de olyan vastag és bumfordi volt, hogy darabokra szedtem, a keretet kukáztam, és csak magát a rácsot tartottam meg, hogy süllyesztve, a tetővel pont síkba rögzítsem valahogy a szellőzőlyukban.
Ezt valószínűleg felső maróval kellett volna bemarni a helyére, de nekem ilyen nincs, így mindenféle barkács módszerekkel "gányoltam" be. Volt ott szike, reszelő (ráspoly), dremel, meg amit találtam, de végül elég jól sikerült. Mégis azt javaslom, hogy akinek nem biztos a keze, inkább kérjen segítséget, főleg a szike miatt :) Amint megvolt a süllyesztés, sziloplaszttal beragasztottuk.
Itt még csak méricskélünk, hova kerüljön...
Fénycsövek:
T8 fénycső nem győzött meg minket, mert eléggé elavult, és állítólag lassan kikopik a piacról. T5 fénycső sokkal karcsúbb, újabb technológia, kisebb energiafogyasztás, nagyobb fényerő, kisebb melegedés, szóval ha úgy is nulláról építkezünk, egyértelmű volt, hogy ezt építsük be. Az tető hossza meghatározta a neon hosszát, a 85 cm-es még kényelmesen befért, az eggyel nagyobb már sajnos nem, így maradt a 85 cm hosszú 21 wattos. A fénycsöveknél a watt és a hossz összefügg. Növényes low tech akváriumba 0,5 watt/liter neonfény szükséges, így a mi 120-130 literünkre két csövet vettünk. Azaz 120-130 literre 42 watt teljesítmény jut, azaz 0,35 watt/liter. Először csak 4000 kelvines (kékesfehér) színhőmérsékletű fénycsövet kaptunk. Ez nem vált be, akkora hatalmas és szúró fényereje volt, hogy az állatok azonnal elbújtak. Ugyanebből a fénycsőből szereztünk 2700 kelvines, azaz sárga, melegfényű neoncsövet. Ez mellett az állatok már nem bújtak el, sőt süttették alatta magukat. Eleinte a szoktatáshoz 4 db 10cm széles alufóliacsíkot tekertünk szellősen a csövekre, hogy tompítsa a fényt, majd ezeket később leszedtük, nem zavarták az állatokat egyáltalán. A középső akváriummerevítésre viszont ragasztottunk fehér öntapadós tapétát, így az is tompítja középen a lejutó fényt, de nem feltűnő. Egy másik praktikuma, hogy erre a merevítőre etetéskor vagy takarításkor lehet pakolni apróságokat, mint egy polc és a tapéta miatt nem karcolódik.
A fénycsövek páramentes foglalatát először szintén sarokvassal rögzítettem, az 5cm-esnek még a furatai is stimmeltek. De a ventilátoros helyhiány miatt ezek a sarokvasak lekerültek, és a foglalatot átfúrva reisser csavarral rögzítettem, így nyertem pár centit. Nem a legszebb megoldás, de működik, és 99%-ban nem látszik :) A
fénycső előtét a tetőkeret hátulján kapott helyet, hogy ne fűtse még az is az akvárium vizét. A vezetékeket kábelcsatornákban vezettem körbe, hogy rend legyen a munka végeztével, ne lifegjenek a vezetékek minden felé.
A világítást egy 2 din-es, kismegszakítós dobozba építhető
időkapcsoló kapcsolja. Ezt annak idején féláron vettük a hódos barkácsáruházban, mert el volt szakadva a doboza :) Igaz, még így is elég drága volt, de annyi rosszat olvastunk a sima időkapcsolókról, hogy gondoltuk bevállaljuk, hátha az ipari cuccal nem lesz gond. Ami mellette szól, hogy kétfelé tud kapcsolni, ahogy lekapcsol a nappali fény, felkapcsolja az éjszakait.
Ventilátorok:
A ventilátorok kiválasztásánál a fő szempont a jó légszállítás és halk működés volt. Ezért választottuk ezt a típust, ráadásul kedvező volt az ára is, így jó választás volt. A 4 ventilátor együttesen, teljes fordulatszámon 5 m3 levegőt mozgat meg percenként.
A ventilátorok doboza
Az egymáshoz rögzítésről sajnos nincs kép, ezért rajzoltam egyet az érthetőség kedvéért. Kis négyzet és háromszög lapokat vágtam plexiből, és ezekkel fogattam össze a ventilátorokat a gyári furatainál:
A ventilátorok rögzítése
Ki kellett találni, hogy hogyan is fújjanak ezek a ventik. Próbálgatással arra jutottunk, hogy kb. 2cm-re a tetőtől már elég levegőt tudnak beszívni, így egy 2cm-es plexi keretre kerültek.
Itt a ventilátorok fehér plexi keretét és a kereten levő beszívó lyukat kell nézni :)
A beszívás a tetőkeret jobb oldalára került, ez a fal felé áll, nem nagyon látszik, így kinti levegővel hűthetjük az akvárium vizét.
Beszívó "tölcsér" a plexi keret végénél
Beszívó lyuk a kereten. Látszik mögötte a plexi tölcsér. Jól látszik, hogy fa megmunkálás terén kihívásokkal küzdök :)
Szűrőcső kivezetés:
Na ez a másik. Tervezésnél csak ímmel-ámmal vettem figyelembe, hogy ilyen is lesz, és ugyan szerencsém volt, de éppen-csak elférnek ezek a csövek. Ezek miatt feljebb kellett tennem egy sarokvasat, ezt ki is cseréltem nagyobbra, hogy az elvékonyított keretet jobban tartsa. A másik ami majdnem útban volt, az a kivetőpánt, ezt most már 5 centivel beljebb tenném.
Éppen elférnek a szűrő csövei
Éjszakai fény:
Ezt egy érdekes megoldással oldottam meg. Vettem 4 db kék magasfényű ledet előtét ellenállásokkal, ezekkel akartam megoldani az éjszakai fényt. De ezek elég pontszerűen világítanak, én pedig szórni szerettem volna a fényt.
A saját akváriumom csövezéséből maradt még plexi csövem. Ezt méretre vágtam, majd mivel akril cső volt, felérdesítettem a felületét, hogy jobban szórja a fényt.
Érdesítés előtt
A két végébe beragasztottam a ledeket, és az egészet rákötegeltem a hozzá tartozó kábelcsatorna fedelére, így a kábelcsatorna egyben a "lámpa" tartója is.
Érdesítés, led beragasztás és csatornafedélre szerelés után
És ebből 2 :) Nincs nagy fénye, ha nincs teljesen sötét, szinte nem is látszik, viszont teljesen sötétben ad egy kis fényt a víznek. Az axikat láthatóan nem zavarja, és ez a lényeg. Hőtermelése 0, a tápegység, ami működteti, az akvárium alatt a bútorban található.
Beszerelve...
...működés közben
Műgyanta:
Mivel a tetőnek vannak vágott, fúrt, és nem élfóliázott részei (a keret sarkainál), ezért arra gondoltam, hogy műgyantával lekenem ezeket a részeket, ne rohadjon el idő előtt a tető. Szerencsére barátomnak volt még vagy 1 liter egy másik projektből (autóépítős :), így elhasználtam belőle vagy 1 decit. Arányaiban 1 liter műgyantához 1/2 deci edző kell, ezzel kb. 15 percig tudtam dolgozni, de gyanítom csak azért, mert nyitott ablaknál elég hűvös lett a konyhában. Egyébként melegben gyorsabban köt.
Sarkok:
Ahhoz, hogy a tető a helyén maradjon, kell valami, ami ott tartja. A bútorlap 18mm vastag, az akvárium 8mm-es üvegből készült, így nekem egy 10mm-es valami kellett ehhez.
Először vettem 10x10mm-es fenyőlécet, hogy ebből csináljak a sarkokra L alakú tartót, de jobb megoldást találtam az egyik dobozomban: egy
tükörtartó pont ilyen méretben. Szóval ezt tettem fel. Annyira patent lett, hogy 2-ből csiszolnom kellett 1-1 mm-t, hogy könnyebb legyen a helyére tenni a tetőt, és az egyikből le kellett vágnom a szűrőcsöveknek kivágott lyuknál, ez látszik feljebb, ahol a zsúfoltságot firtatom.
A tető alját P-profil nevű öntapadós ablakszigetelővel vontuk be, hogy egyenletesen feküdjön fel az üvegre puhán.
Tükörtartó a helyén, mellette látható a P-profil
Mivel belelógott a képbe, egy szigszalag csíkkal takartuk el. Nem túl elegáns, de működő megoldás.
Itt még belelóg a képbe...
...de a szigszalag csík jótékonyan takar :)
Hőmérséklet:
Egyelőre a szobai hőmérséklethez képest csak 2-3 fokot tudunk maximálisan hűteni az akvárium vizén. Ezt a problémát nem írnánk csak a tető számlájára, mert tető építés előtt és közben, amikor csak két lécre erősítve fújtak a ventilátorok az akvárium felett, akkor is maximum fél fokkal volt jobb a helyzet maximális teljesítmény mellett. Erről majd külön cikkben értekezünk, hogy hogyan sikerült megoldani, mik lehetnek a hibák. Maga a szellőzés jól működik. A kiáramló levegő páratartalma 50-65% közötti és érezhető mind a be mind a kiáramlás.
Nagyjából ennyi lenne a tető készítése,
leírni gyorsabb volt összeszedni a gondolataimat meg a fényképeket és leírni tovább tartott, mint összerakni.
És akkor a biztonsági rész, mert van itt minden, amibe bele lehet halni:
- Villanyt az szereljen, aki ért hozzá. Nem véletlenül használtam páramentes foglalatot, és az előtét sem a víz fölött lebeg.
Az áram veszélyes!
- A fúró, vágó dolgokkal megsebezheted magad, akkor használj ilyeneket, ha tudsz bánni velük!
- A műgyanta mérges gázokat bocsát ki magából, és száradás közben hőt termel, ami éget! Csak nyitott ablaknál, maszkban, de még jobb, ha szabadban használod! A kezedre meg húzzál gumikesztyűt!
Méretek (ugyanolyan osztásban, mint a bútornál):
Tető: 39,9x109,9cm 2+2 2db
Keret hosszú oldal: 4,9x109,9cm 2+2 2db
Keret rövid oldal: 4,9x36,4cm 0+2 2db
Árak:
Bútorlap tetőhöz vágatva, élfóliáztatva - 3010 Ft (sérült lapból ügyesen vágva 10% kedvezmény + akciós ár)
Sarokvasak: volt 3 kicsi meg egy nagy összesen kb. - 200 Ft
Kivetőpánt: 2db. 800 Ft
Gázteleszkóp: 1 db. 890 Ft
Fénycső előtét (Osram QTP5 2x14-35W professional): 1 db. 4790 Ft
Fénycső foglalat: 4 db. 6080 Ft
Fénycső Rábalux 21W 2700K: 2 db. 2005 Ft
Vezetékek: kb. 1000 Ft
Kábelcsatorna: 400 Ft
Ventilátorok: 4 db. 3560 Ft
Szerelődoboz ventilátorhoz: 150 Ft
Szellőzőrács: 1290 Ft
Plexi ventikeret: plexim volt, szóval csak meló volt vele.
Csavarok: kb. 40 Ft
Ledek+ellenállások+tápdugók: 1050 Ft
Plexi cső az éjszakai fényhez: kb. 600 Ft
Kábelkötegelő, meleg ragasztó, zsugorcső, forrasztóón: 50 Ft :)
Ami nem jött be:
Osram 21W 840 4000 Kelvines fénycső, 2 db: 2200 Ft - nagyon erős és kékes volt a fénye, az állatok elbújtak miatta.
Gázteleszkóp 1 db: 890 Ft - 2-t vettünk, mert az okosok azt mondták, kell a 2...
További képek a megszokott helyen, a képtárban:
http://sendy.hanzo.hu/keptar/thumbnails.php?album=33